Oproep aan bestuur SKOV en raad van toezicht om strijdbijl te begraven.
Jan Tol (Dollie)
12/04/2025
5 min
0

Oproep begraven strijdbijl

12/04/2025
5 min
0

OPROEP AAN BESTUURDERS EN RAAD VAN TOEZICHT SKOV OM STRIJDBIJL TE BEGRAVEN

Het Comité red het Don Bosco College heeft op 1 december onderstaande vragen opgestuurd naar de bestuurders, Raad van toezicht en Medezeggenschapsraad van het Don Bosco College te Volendam, nadat het bestuur afwijzend heeft gereageerd op een verzoek om de fusie-effectrapportage met bijbehorende documenten openbaar te maken en de gemeente Edam-Volendam uitstel heeft gevraagd op een vergelijkbaar verzoek in het kader van de Wet Open Overheid. Gelet op de drang van het bestuur en RvT van de Stichting Katholiek Onderwijs Volendam om de beoogde overdracht van het DBC aan het Atlas College erdoorheen te drukken maken wij ons verzoek openbaar.

 

Vragen aan het bestuur en de Raad van Toezicht van het Don Bosco/SKOV D.D. 1 december 2025.

 

Op 24 november 2025 heeft het bestuur van de Stichting Katholiek Onderwijs Volendam afwijzend gereageerd op het verzoek van het Comité Red het Don Bosco College om alle documenten en informatie die betrekking hebben op de Fusie-effectrapportage (FER) inzake het Don Bosco College openbaar te maken.

Naar aanleiding daarvan verzoeken wij het bestuur en de Raad van Toezicht om beantwoording van de onderstaande vragen.

 

Historie & maatschappelijke betekenis van het Don Bosco College

1. Bent u volledig op de hoogte van de ontstaansgeschiedenis van het Don Bosco College, inclusief het tienjarig traject om havo/vwo-onderwijs in Volendam goedgekeurd te krijgen?

2. Realiseert u zich dat het DBC startte met circa 450 leerlingen en jarenlang probleemloos binnen de beschikbare rijksbijdrage heeft geopereerd?

3. Weet u dat zowel de gemeente Edam-Volendam als het toenmalige schoolbestuur zich vooraf financieel garant hebben gesteld voor de nieuwbouw van het DBC?

4. Bent u bekend met het feit dat het DBC sinds haar oprichting voor duizenden jongeren de opstap is geweest naar mbo, hbo en universiteit, en dat veel oud-leerlingen inmiddels sleutelposities vervullen in het land?

5. Hoe zou u de huidige beeldvorming onder Volendammers over het DBC omschrijven?

 

Culturele, emotionele en historische waarde

6. Bent u zich voldoende bewust van de rol van het DBC tijdens én vooral ná de Nieuwjaarsbrand van 2001, toen personeel, oud-leerlingen en vrijwilligers zich massaal inzetten voor slachtoffers en families?

7. Heeft u de expositie over de Nieuwjaarsbrand bezocht en de interviews daadwerkelijk beluisterd? Zo ja, wat heeft u daarvan meegenomen in uw bestuursstijl?

8. Kunt u zich voorstellen dat toezichthouders die niet uit Volendam komen, de maatschappelijke en emotionele betekenis van het DBC onvoldoende onderkennen?

 

Stelling:

Het Don Bosco College is diep verweven met de Volendammer gemeenschap en vraagt daarom om bestuurders en toezichthouders die die context begrijpen.

Bestuur, imago en interne cultuur

9. Hoe verklaart u dat veel Volendammers het gevoel hebben dat “de zaak boven de mensen wordt gesteld” en dat niet geluisterd wordt naar signalen van ouders, personeel en inwoners?

10. Hoe beoordeelt u de samenwerking met het Atlas College tot nu toe? Kunt u concrete resultaten noemen?

11. Is een van de belangrijkste opbrengsten van die samenwerking dat meer leerlingen richting Triade/Atlas doorstromen? Was dat ook de bedoeling?

 

Onderwijsinhoud: Technische Havo

12. Wat is de status van de plannen voor een Technische Havo?

13. Wat betekent dit voor het DBC: meer of minder instroom? Gaan leerlingen pas later en op een lager niveau doorstromen?

14. Waarom zouden technologische profielen (IT, AI, programmeren, CNC, enz.) niet in Volendam kunnen worden aangeboden zonder grote verbouwingen?

 

Financiën, transparantie en toezicht

15. Waarom is de mening van een onafhankelijke financiële deskundige niet bepalend bij de beoordeling van de financiële positie van het DBC?

16. Waarom is gekozen voor beoordeling door externe adviseurs die door het bestuur zelf worden betaald, waardoor op voorhand twijfel kan ontstaan?

17. Heeft u volledig inzicht in de financiële misstappen van de afgelopen jaren? Zo ja, welke fouten zijn vastgesteld?

18. Waarom lukt het u niet om een sluitende begroting te presenteren, ondanks de wettelijke plicht daartoe?

19. Vindt u het logisch dat, als er sprake is van financieel wanbeleid, leerlingen, ouders en personeel daarvoor de rekening betalen doordat het DBC “weggegeven” dreigt te worden aan de Atlas Groep?

20. Bent u op de hoogte van door personeel gemelde ernstige verslechtering van de werksfeer, en de rol die bestuur en RvT daarin volgens hen spelen?

21. Acht u het honorarium van twee bestuurders proportioneel ten opzichte van de geleverde prestaties, zeker gezien het feit dat het batig saldo van het DBC verder is verslechterd door extra ingehuurde ondersteuners?

22. Klopt het dat het bestuur actief leerlingenwerving heeft ontmoedigd, en dat vrijwilligers uit de gemeenschap dit gat moesten opvullen?

23. Bent u op de hoogte van de in 2021 gepubliceerde plannen om het schoolgebouw af te breken ten behoeve van woningbouw, waarbij het DBC en de sportzalen naar De Purmer zouden worden verplaatst?

24. Waarom wordt al jaren meer dan €500.000 per jaar aan extra overhead uitgegeven, terwijl medezeggenschapsorganen niet hebben ingestemd met de fusie-effectrapportage en ook niet met de overdracht?

25. Beseffen bestuur en RvT dat hun mandaat is: het belang van leerlingen, ouders en personeel niet het nastreven van bestuurlijke prestigeprojecten?

 

Fusie, alternatieven en openbaarmaking

 

26. Waarom zijn alternatieve scenario’s, zoals wettelijk verplicht bij fusie/overdracht, niet serieus onderzocht?

27. Waarom weigert het bestuur de Fusie-effectrapportage openbaar te maken? Wat heeft u te verbergen?

28. Waarom levert het bestuur bewust een begroting in die tekortschiet, in plaats van financiële stabiliteit te herstellen?

29. Probeert het bestuur op deze manier een “noodzaak” tot overdracht te creëren?

30. Bent u bekend met het brede onderzoek dat aantoont dat fusies in het onderwijs vaak mislukken en leiden tot kwaliteitsverlies?

31. Waarom wordt gemeenschapsgeld besteed aan managementfuncties en externe adviseurs in plaats van aan onderwijs?

32. Als de reserves bij het DBC nihil zouden zijn, hoe verklaart u dan dat het bestuur €5 miljoen bruidsschat wil meegeven aan Atlas? Is dat geen directe afroming van de reserves van de basisscholen?

 

Onrust, personeelsverloop en bestuurlijke verantwoordelijkheid

33. Waarom laat het bestuur de onrust op het DBC al jarenlang voortduren? Is dit een bewuste strategie om weerstand van personeel en MR uit te putten?

34. Hebben bestuur en RvT de afgelopen jaren meer energie gestoken in het afbouwen dan in het opbouwen van het DBC?

 

Financiële feiten (uit jaarrekeningen SKOV)

Leerlingen en reserves DBC:

– Tussen 2012 en 2018 was de reserve stabiel rond €5 miljoen (excl. rente).

Vanaf de jaren 2019 tot en met 2024 is €5.918.396 méér uitgegeven dan ontvangen.

2012

1603

€ 5.493.166

2014

1744

€ 4.841.479

2015

1770

€ 4.841.479

2016

1727

€ 4.957.398

2017

1645

€ 5.007.084

2018

1549

€ 5.027.505

2019

1372

€ 1.033.030

2020

1297

€ 2.141.936

2021

1141

€ 566.645

2022

1000

€ 178.178

2023

1042

€ 223.149

2024

1043

€ -890.891

  

Aanvullende vragen over het jaarverslag en financieel beleid

35. In het jaarverslag 2024 staat dat het bestuur jarenlang heeft nagelaten de noodzakelijke lastenbeperking door te voeren. Vindt het bestuur niet dat er veel eerder had moeten worden ingegrepen om financiële ontsporing te voorkomen? En welke maatregelen worden nu genomen om opnieuw tot een sluitende exploitatie te komen, zoals dat in het verleden ook mogelijk was met een lager leerlingaantal?

36. In het jaarverslag van de SKOV staat dat het weerstandsvermogen per balansdatum 69% bedraagt, terwijl de ondergrens 5% is. Ook staat vermeld dat de stichting de opdracht heeft het bovenmatige vermogen af te bouwen. Bent u ermee bekend dat zowel in het jaarverslag van het Atlas College als in documentatie van de onderwijsinspectie staat dat geen opdracht maar slechts een norm is?

37. Is het bestuur en de Raad van Toezicht zich ervan bewust dat docenten, ouders, leerlingen en de Volendamse bevolking nadrukkelijk tegen de beoogde overdracht zijn, en dat er inmiddels ook signalen zijn dat er binnen Atlas onvoldoende draagvlak is? Zal het bestuur de strijdbijl neerleggen zodat in rust kan worden gewerkt aan kwalitatief goed onderwijs op het Don Bosco College?

Wij verwachten van u dat u niet opnieuw probeert weg te blijven van het in het openbaar afleggen van rekening en verantwoording ter behoud van deze onderwijsvoorziening voor middelbaar onderwijs onder de SKOV in Volendam.

 

Namens het Comité Red het Don Bosco College

(namens 1000 huishoudens in Volendam)

 

JJM Tol, secretaris.

Reacties
Categorieën